Laddar Laddar innehåll ...

Tre exempel på hur internet förändrar vårt köpbeteende

Svenskarnas initialt avvaktande inställning till matköp på nätet fortsätter att ge vika. Inför förra julen uppmärksammade vi på Macklean att även om e-handeln av mat fortfarande står för endast en dryg procent av livsmedelshandelns omsättning så växer den kraftigt. Och utvecklingen sedan dess är tydlig: allt fler ser fördelarna med att köpa såväl dagligvaror som restaurangmat på nätet.

I Svensk Digital Handels senaste kvartalsrapport D-food Index kunde vi läsa att den totala livsmedelsförsäljningen på nätet har ökat med 34% hittills under 2016. Ett av fyra svenska hushåll har köpt mat på nätet under 2016, och matförsäljning online beräknas omsätta totalt 5,7 miljarder kronor i år. Den ökade intresset medför förstås affärsmöjligheter, och här listar vi tre exempel på hur aktörer med hjälp av internet har börjat forma om vårt köpbeteende när det kommer till mat.

Dagligvaruhandeln – sist på bollen men på gång
Den traditionella dagligvaruhandeln börjar nu på allvar ge sig in i matchen och konkurrera med nischade nätaktörer som Mathem och Linas Matkasse. Detta driver på tillväxten av lösplock som har vuxit med hela 46% under 2016, jämfört med matkassar och andra middagslösningars tillväxt på 20%. Av de stora kedjorna har Coop varit mest lyckosamma hittills med en tillväxt på 58% i år, bland annat tack vare sin tjänst Smartkassen, som de har utvecklat tillsammans med svenska Gastrofy. Även Axfood och ICA – som båda har erfarenhet av misslyckade online-satsningar – storsatsar nu. Både Willys och Hemköp har börjat med näthandel under 2016, och ICA Sveriges VD Anders Svensson har uttalat en tydlig ambition att vara marknadsledare även på internet redan nästa år. Tills vidare är dock uppstickarna störst, med en marknadsandel på 61%.

Digitala plattformar för konsumenter närmare bonden
Parallellt med den ökande onlineförsäljningen av livsmedel har också svenskarnas intresse för lokalproducerad mat och bra råvaror vuxit. Digitala marknadsplatser ger producenter en direkt sälj- och marknadskanal till slutkonsumenterna och ger dem möjlighet att undvika de senare leden i värdekedjan. Nyligen meddelade Cowfunding, en sajt där konsumenten köper andelar av en gris eller ko, att de expanderar sin verksamhet och etablerar sig i Stockholmsområdet. Det finns även ett flertal sajter runtom i landet där konsumenter kan klicka hem mat från sina lokala bönder, till exempel Gårdsbudet, Linnés Mathus och MinFarm.

 Karma


Onlineplattformar är en nyckel till att lösa svinnproblematiken
Vi skrev nyligen om Matsmart, som har som affärsidé att köpa in varor som annars hade slängts och sedan sälja dem billigare på sin hemsida. Ett annat exempel är Karma – företaget som genom sin app ger konsumenter möjlighet att till förmånliga priser ”rädda” överskottsmat från restauranger, som annars hade slängts. Appen lanserades i Stockholm för några veckor sedan, och har hittills varit väldigt populär. Företaget har tagit in kapital från flera stora investerare, skrivit avtal med kedjor som Waynes Coffee och grossisten Martin & Servera, och häromveckan vann man SvD:s pris Framtidens Entreprenör 2016.

De digitala plattformarna har alltså redan blivit ett användbart säljverktyg för såväl nya som etablerade aktörer, ett sätt för producenter att positionera sig direkt mot slutkonsumenter och en komponent i att lösa stora branschutmaningar som matsvinnet. Vilka användningsområden kommer skapas härnäst? Och vilka effekter kommer den ökade försäljningen av mat på nätet få för svenska livsmedelsföretag? Måste de anpassa sina produktions- och försäljningsstrategier för att hänga med i utvecklingen? För den som är villig att utforska möjligheterna och tänka nytt finns hur som helst stora möjligheter att fånga.

Bild: Karma 

 

Hur kan ditt företag dra nytta av de digitala möjligheterna?

Macklean har stor erfarenhet av strategi- och verksamhetsutveckling inom den alltmer digitaliserade livsmedelsbranschen. Kontakta Mikael Furu för att diskutera hur vi kan stötta er i ert arbete.

Mikael Furu

 

Mikael Furu

Konsult
e-post: mikael.furu@macklean.se  
Telefon: 072-712 04 99
LinkedIn

Har du klickat hem julmaten än?

Så här i julruschen är det nog många av oss som har upplevt det bekväma i att köpa julklapparna på nätet - men gör vi detsamma med julskinkan?

XS SM MD LG