Laddar Laddar innehåll ...

Flaggskeppsbutiken – varumärkenas nya plattform mot konsumenterna?

Flaggskeppsbutiken har länge varit ett måste för de ledande varumärkena inom branscher som mode och teknik, men inom livsmedelsbranschen är det ett relativt nytt fenomen. I ett hårdnande konkurrensklimat har dock ett flertal varumärken sett behovet av att hitta nya kanaler för att nå konsumenterna genom att öppna flaggskeppsbutiker eller restauranger. Macklean har pratat med Löfbergs och Di Luca & Di Luca för att höra hur de har resonerat.

Konkurrensen inom livsmedelsbranschen har under de senaste åren hårdnat, till stor del till följd av den starka frammarschen för handelns egna märkesvaror (EMV). Både för A-brands och B-brands innebär det en växande utmaning att bygga kundlojalitet och få tillgång till attraktiva hyllplatser i handeln.

Ett företag som har valt att i ökande utsträckning skapa egna kanaler mot konsumenterna är Löfbergs. Innovationsdirektör Leif Sjöblom menar att detta är ett sätt att i högre grad kontrollera budskapet de sänder ut.

- Äkthet är något väldigt viktigt för oss och de egna kanalerna ger oss en chans att förmedla vilka vi verkligen är och visa vårt arv och våra traditioner.

I april 2015 öppnade Löfbergs ett café i egen drift på Kungsgatan 3 i Stockholm. Sjöberg förklarar att det här skapar naturliga möten med såväl konsumenter som B2B-kunder.

- Det är ett sätt för oss att visa att våra produkter platsar på Stureplan och därmed bygga kännedom och lojalitet bland konsumenterna. Om en cafébesökare tyckte att den åt och drack gott och dessutom fick ett leende och god service så blir den mer positivt inställd till varumärket.



Planen för hur den nya marknadsplattformen ska utvecklas är tydlig, berättar Sjöblom.

- Cafét i Stockholm är startpunkten för att öppna caféer på alla våra marknader – i Helsingfors, Oslo och London. Här på Kungsgatan kan vi samla lärdomar för att göra de kommande caféerna ännu bättre redan från början.

Ett annat företag som har sett behovet av att skapa nya plattformar för direktkontakt med konsumenterna är Di Luca & Di Luca. Efter drygt ett år med restaurang i Sälen öppnar företaget under januari månad ett nytt deli-koncept på Folkungagatan i Stockholm. Deli Di Luca kommer erbjuda såväl en butiksdel som en restaurang, bar och café, med stort fokus på take away-mat. Affärsutvecklare Per Nilsson förklarar företagets tanke med initiativen.

- Vi har alltid pratat mycket om konceptet medelhavsmat, men de här nya plattformarna ger oss möjligheten att faktiskt visa konsumenterna vad vi menar. Kunderna får en chans att prova maten och får dessutom med sig recepten hem.

Även konsumenternas förändrade matvanor ligger till grund för valet av plattform, förklarar Nilsson.

- Det sker en förskjutning på marknaden då en större andel av matkronan spenderas ute. Det här blir ett första steg för oss att ta oss an den utvecklingen.

Café Löfbergs och Deli Di Luca är två exempel på hur A-brands valt att stärka sina varumärken genom att etablera plattformar utanför dagligvaruhandeln. I takt med att kampen hårdnar kommer vi sannolikt se många fler försök att skapa innovativa kanaler som väcker konsumenternas intresse. 

 

Har ni en genomtänkt marknadsstrategi? 

Livsmedelsbranschen är i ständig utveckling och det gäller att vara på tå för att hänga med. Macklean erbjuder tjänster inom bland annat affärsutveckling och omvärldsförståelse. För vidare information om vad vi kan erbjuda just dig är du välkommen att kontakta Lennart Bjurström.

Lennart Bjurström

 

 

Lennart Bjurström

Seniorkonsult
e-post: lennart.bjurstrom@macklean.se  
Telefon: 070-832 01 66
LinkedIn

XS SM MD LG