Laddar Laddar innehåll ...

Mångkulturell mat skapar möjligheter

I och med den pågående flyktingvågen har frågan om mångfald och mat kommit på tapeten i livsmedelsbranschen. Många i såväl industrin som handeln frågar sig hur de ska gå tillväga för att möta efterfrågan från nya grupper av konsumenter. Macklean har träffat Maria Masoomi – kokboksförfattare, föreläsare, debattör samt integrations- och mångfaldskonsult – för att prata om vilka möjligheter den ökande mångfalden kan innebära för aktörer i livsmedelsbranschen.

Maria MasoomiMasoomi menar att de branschaktörer som visar intresse för mat från andra kulturer har mycket att vinna, men att många idag går miste om stora affärsmöjligheter.
- Visst har det börjat komma en del nya produkter och man har börjat uppmärksamma Ramadan. Men det finns så många fler produkter och högtider att upptäcka! De som vinner på det låga intresset är de etniska butikerna som går fantastiskt bra, säger Maria.

Maria lyfter upp tre affärsmöjligheter som kan tillvaratas av företag med en väl utvecklad strategi för mat och mångfald:

1. Attrahera svenska konsumenter med utländsk bakgrund
Gruppen av svenskar som är födda utomlands växer hela tiden och idag är nästan var femte svensk född i ett annat land. Det innebär att den konsumentgruppen, även om den består av människor med många olika ursprung, är väl värd branschens intresse. Enligt Maria har många förbisett denna grupp på grund av en föreställning om att den har låg köpkraft, något som inte nödvändigtvis är sant.
- För invandrare från många kulturer är maten otroligt viktig, och de lägger därför en stor del av sin disponibla inkomst på mat, förklarar Maria.

2. Nå den stora och nyfikna massan
Svenskar är kända för att vara nyfikna på mat av olika ursprung. Även om allt fler intresserar sig för ursprunget på råvaror (särskilt kött och mjölkprodukter) vill den svenska konsumenten även följa mattrender (mer om detta i tidigare Kortfattat). Genom ett mångkulturellt matutbud, där vissa råvaror gärna får vara av svenskt ursprung, kan man alltså attrahera breda konsumentgrupper.
- Jag har aldrig sett ett folk som är så öppet för att testa nya saker som svenskar är. Vissa av de etniska butikerna berättar för mig att över 80% av deras kunder är svenskar, säger Maria.

3. Upptäck nya exportmarknader
Maria – som hjälpt flera svenska företag med sina exportsatsningar – anser att det finns stor outnyttjad potential att exportera svenska livsmedel, både svenska klassiker och mat inspirerad av andra kulturer. Hon tror dessutom att den svenska kunskapen om livsmedels-produktion och dess system är en efterfrågad exportvara.
- Tyvärr är branschen inte så framåt när det kommer till export, och intresset för att lära sig om nya exportmarknader är ofta låg. Det tar tid att lära sig och komma in på nya marknader, vilket länder som Danmark och Tyskland har förstått.


Vassa rekryteringar öppnar nya dörrar
För att ta tillvara dessa möjligheter behöver företagen tillgång till kunskap om nya matkulturer. Utöver ett starkt eget intresse för att lära sig om nya kulturer är oftast etnisk mångfald i organisationen en nyckel till innovation och nya marknader, menar Maria.
- Ska man satsa på mångfald för att tjäna pengar på så ska man framförallt rekrytera första generationens invandrare – de har kunskapen och nätverken i sina gamla hemländer.

Genom kunskap om olika matkulturer, uppskattade smaker hos utlandsfödda svenskar och utländska marknader kan man plocka russinen ur kakan och skapa innovativa produkter och nya trender, där matkulturerna möts.

I kommande Kortfattat kommer vi att skriva mer om hur olika matkulturer tar mer plats i den svenska livsmedelsbranschen. Du kommer bland annat att kunna läsa om ICAs projekt för att möjliggöra för och inspirera handlare till att öka sortimentet från olika matkulturer. Är du inte redan prenumerant på vårt nyhetsbrev Kortfattat? Registrera dig för nyhetsbrevet här för att få ta del av regelbundna spaningar kring aktuella frågor i livsmedel- och skogsbranschen.

Vilka möjligheter innebär den ökade mångfalden i livsmedelskonsumtionen för ditt företag?

Macklean kan hjälpa dig att svara på den frågan. För mer information tveka inte att kontakta Mikael Furu eller Tove Lindgren.

Mikael Furu

 

Mikael Furu

Konsult
e-post: mikael.furu@macklean.se  
Telefon: 072-712 04 99
LinkedIn

Tove Lindgren

 

Tove Lindgren

Konsult
e-post: tove.lindgren@macklean.se  
Telefon: 070-680 85 71
LinkedIn

XS SM MD LG