Laddar Laddar innehåll ...

Mat för hälsan

4 av 5 konsumenter väljer aktivt vilken mat de köper för att förebygga hälsoproblem såsom fetma, diabetes, höga kolesterolvärden och högt blodtryck. Även om de flesta konsumenter är villiga att betala lite mer för en mer hälsosam mat så skiljer det sig mycket mellan olika hälsoattribut.

Även om konsumenterna inte vill ha GMO i maten (knappt 50%) är de inte villiga att betala mer för att slippa det. För ekologisk mat är situationen en helt annan, samma andel som tycker att ekologisk mat är mycket viktig för hälsan (34%) är också villiga att betala ett tydligt premiumpris för dessa produkter. 

Högre betalningsvilja hos yngre konsumenter
Medan äldre konsumenter ofta behöver den hälsosamma maten är de yngre generationerna (under 34 år) mer villiga att betala mer för samtliga hälsoattribut trots att de inte är lika köpstarka. På samma sätt är de yngre generationerna mer villiga att betala ett premium för hållbart producerade produkter med hänsyn till miljö och människor. Det är också dessa generationer som värdesätter glutenfritt och laktosfritt mest. De tillverkare och dagligvaruhandlare som bygger upp sina insikter kring de yngre generationernas behov och köpbeteende har stora möjligheter att långsiktigt stärka sina affärer. 

Mango och avokado

Tell it like it is
Hälsorelaterade påståenden på produktförpackningar fungerar bäst på de produkter som redan uppfattas av konsumenten som hälsosamma. För produkter som kan ses som halvnyttiga eller till och med onyttiga gäller det för producenterna att vara specifika med sina hälsoargument. Exempelvis säljer fullkornschips sämre medan chips med lägre salthalt säljer bättre eftersom konsumenten inte tror på att chips kan vara nyttiga, men däremot att de kan vara mindre onyttiga.

Slutsatserna ovan kommer från undersökningen Global Health Awareness av 30 000 konsumenter i 60 länder, där Nielsen konstaterar att hälsa som megatrend för matkonsumtionen fortsätter med oförminskad styrka.

Vi kan konstatera att undersökningen stärker vår uppfattning om att hälsa kommer att finnas kvar som en megatrend inom vilken flera olika konsumtionstrender kommer att rymmas och ta sig olika uttryck.

Vill du veta mer om vilka affärsmöjligheter det finns inom hälsotrenden? 

Lennart Bjurström

 

Lennart Bjurström

Seniorkonsult
e-post: lennart.bjurstrom@macklean.se  
Telefon: 070-832 01 66
LinkedIn

XS SM MD LG