Laddar Laddar innehåll ...

Maria Forshufvud leder ny satsning på ursprungsmärkning

Det har sedan länge funnits branschspecifika ursprungsmärkningar, men i somras blev det klart att Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund tillsammans ska lansera en ny produktmärkning som ska gälla för alla svenska varor. Första steget för det nystartade bolaget Svenskmärkning AB har varit att rekrytera en ny vd och nyligen blev det klart att det blir Maria Forshufvud som ska leda den nya satsningen.

Maria Forshufvud

Med en bakgrund från livsmedelsindustrin och erfarenhet som VD för Svenskt kött var Maria Forshufvud favorittippad för rekryteringen. Hon menar att tiden är rätt för att skapa en gemensam ursprungsmärkning.

- Vi har alla förutsättningar för att ha en kvalitativ svensk produktion av en massa produkter, och vi kan lyfta fram detta ännu mer! Särskilt just nu då vi ser att konsumenterna aktivt efterfrågar mer svenska varor. Det faktum att dagligvaruhandeln är drivande i frågan från början innebär goda möjligheter för att märkningen ska få genomslag och verkligen nå konsumenterna.

Syftet med märkningen är att öka efterfrågan på svenska livsmedel och därigenom få fler livsmedelsföretag att i högre grad använda svenska råvaror. En viktig uppgift för Maria blir därför att skapa branschöverskridande samarbeten.

- Jag vill inspirera till kloka samarbeten mellan branscher så att vi gemensamt stärker svenska mervärden. En möjlighet är till exempel att se på hur man kan samexponera produkter.

Från tiden på Svenskt kött tar hon med sig ett gäng lärdomar.

- Framförallt behovet av struktur och ordning och reda. Bakom det vi ska fronta med måste det finnas en ordentlig bas, i form av kriterier för märkningen och rutiner kring hur användandet av märkningen följs upp. Där har jag hjälp av att jag har gjort den här resan förut. Därefter kan vi fokusera på det som är riktigt viktigt – att nå ut med märkningen till konsumenterna och att twista det på ett sätt som verkligen gör det attraktivt för producenter att använda sig av den.

Här hoppas hon dessutom på att kunna skapa en positiv spiral.

- Ju fler som ansluter sig, desto mer attraktivt blir det ju att gå med!

Macklean önskar Maria Forshufvud lycka till med sitt uppdrag och ser fram emot att få se Svenskmärkningen i butik.

 

Hur kan du kapitalisera på svenska mervärden?

Allt fler konsumenter efterfrågar svenska råvaror. Vi på Macklean har insikter om hur du kan dra nytta av trenden och få ut ett mervärde av dina produkter. Vill du träffas för att diskutera dina möjligheter? Kontakta då Mikael Kruhsberg.

Mikael Kruhsberg

 

Mikael Kruhsberg

VD och seniorkonsult
e-post: mikael.kruhsberg@macklean.se  
Telefon: 070-269 14 16
LinkedIn

Alla nyheter

Här hittar du alla våra nyheter - gamla som nya. Även tidigare nummer av vårt nyhetsbrev Kortfattat finns samlade här.

XS SM MD LG