Laddar Laddar innehåll ...

Grönt och lönsamt är framgångsreceptet i Paradiset

Mitt bland Södermalms skäggiga hipsters, balkongodlingar och trendiga barer slog Paradiset upp portarna till sin första butik den 4 juni 2015. Butiken har snabbt gjort sig känd som en av Sveriges främsta ekobutiker, med så mycket som 75% ekologiskt sortiment. Vad vill man uppnå med butiken och hur ser framtiden ut? Inför öppningen av en andra butik nu i vår fick Macklean en pratstund med butikens grundare och VD Johannes Cullberg.

När Johannes Cullberg för ett par år sedan strosade runt i sin lokala matbutik kände han att det fick vara nog. Besviken på såväl sortimentet som känslan i butiken började han fila på ett eget butiksformat.

- Tänk om man kunde ta känslan från amerikanska Whole Foods, ha ett riktigt bra sortiment, men förvåna med priset, säger Johannes.

Där och då började idén om Paradiset – Sveriges Godaste Matmarknad – ta form. Butiken, som främst har gjort sig känd för sitt eko-sortiment, lutar sig egentligen mot tre ben: ekologiskt, naturligt och småskaligt.

- Vi vill inte ha 100% ekologiskt för då skulle butiken aldrig bära sig. Det viktigaste är att vi till 100% kan stå för vårt sortiment. Vi tänker med hjärtat först och plånboken sen, till skillnad från de stora handelsaktörerna, och på så vis kan vi ge konsumenterna bättre alternativ och hjälpa dem att göra grönare val.

Johannes är dock snabb med att poängtera att Paradiset måste vara finansiellt framgångsrikt.

- Tanken är att få fler med på det gröna tåget utan att vi går i konkurs om två år, vilket rent krasst innebär att vi måste vara lönsamma. Den ständiga utmaningen för oss är att leva upp till våra övergripande värderingar samtidigt som vi tjänar pengar.

 Paradiset butik


Johannes kritiserar öppet de större aktörerna, som han menar lägger för mycket fokus på matens pris och för lite på dess kvalitet.

- Mat ska inte vara billig, den ska ha rätt pris. Det innebär rätt pris till leverantören, till butiken och till konsumenten. Vi på Paradiset vill få diskussionen på rätt spår igen genom att fokusera på matkvaliteten, berättar Johannes.

Rollen som utmanare har han ingenting emot.

- Vi är rejäla underdogs och det är riktigt kul att få utmana de större spelarna. De är här och spionerar hela tiden och det är jättebra! Att livsmedelshandeln utvecklas och andelen eko ökar hos de övriga är ju bra för oss också.

Paradisets ambitioner är höga, och en snabb expansionstakt är ett av företagets viktigaste mått på framgång.

- Planen är att starta tre nya butiker under 2016 och att ha 25 etablerade butiker inom fem år. Jag gör inget smått och det här ska bli en kedja som kan växa med lönsamhet, säger Johannes med övertygelse.

Paradiset är ett exempel på hur förändrade konsumtionsmönster möjliggör för nya aktörer att ta plats på marknaden. I takt med att ekologiskt och andra mervärden blir allt viktigare kommer sannolikt nya aktörer ta plats i handeln, samtidigt som fler och fler leverantörer ser över sina erbjudanden för att stå sig i konkurrensen.

 

Vad innebär ekotrenden för ditt företag?


Ekotrenden har varit på framfart i många år och visar inga tecken på att avta. Mer om trenden och dess affärsmöjligheter kan du läsa om i Mackleans Insikter #5 - Eko: logiskt eller ologiskt? För vidare information om vad vi kan erbjuda just dig är du välkommen att kontakta Mikael Furu.

Mikael Furu

 

Mikael Furu

Konsult
e-post: mikael.furu@macklean.se  
Telefon: 072-712 04 99
LinkedIn

XS SM MD LG