Laddar Laddar innehåll ...

Vilka proteiner får fylla ditt påskbord?

Nu beger vi oss in i en av våra stora mathögtider – påsken! Och vad förknippar man påsken med om inte… proteiner! Lamm och gravlax, för att inte nämna de 2 000 ton ägg vi ska hinna äta under påskveckan. Här på Macklean tyckte vi att det, påsken till ära, var dags att ta tempen på proteinerna. Blev det något av proteinskiftet och vart står vi idag?

För snart två år sen släppte Macklean Insikter #8 – Proteinskiftet, där vi förutspådde ett paradigmskifte i konsumtionen av proteiner. Förutsägelsen var att köttets självklara status som huvudrollsinnehavare på våra tallrikar skulle utmanas av allt mer proteiner från växtriket, för att skapa en mer blandad proteinpalett. Med facit i hand är det tydligt att vi var något på spåren och att trendens frammarsch fortsätter.

Statistiken talar sitt tydliga språk

Under 2017 minskade förbrukningen per capita av såväl nöt (-4,2%), gris (-2,3%) och fågel (-1,7%). Medan förbrukningen av nöt och gris har minskat något flera år i rad var 2017 ett trendbrott för fågel, som annars har ökat kraftigt under de senaste decennierna.

Det enda köttslaget som faktiskt växer är påskklassikern lamm, där förbrukningen per capita ökade med 2,6% under 2017. En anledning till lammets frammarsch kan vara den ökande andelen svenskar med bakgrund i kulturer där lamm är en viktig komponent i matlagningen. En annan anledning kan vara att trots att många väljer att minska sin köttkonsumtion är man mindre benägen att välja bort just köttet som äts vid högtider, så som under påsken.

Vego är den hetaste trenden

I Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev konstateras i den årliga trendmätningen bland livsmedelsproducenter att vegetariskt anses vara den starkaste konsumenttrenden. Så mycket som 28% av respondenterna anser att det är den allra hetaste trenden, som efterföljs av hälsosamma alternativ och lokalproducerat. Det här innebär en tydlig förflyttning då endast 7% av respondenterna rankade vego-trenden som hetast föregående år.

Handelsaktörernas vego-race

Att handelsaktörerna vill profilera sig med vegetariskt syns tydligt i deras olika kampanjer. Några exempel är Coops Framtidens protein, Willys Vego för alla och ICA:s kampanj Vegan i 30 dagar. Även bland påskrecepten som nu syns på kedjornas hemsidor har det vegetariska fått en given plats i år – vad sägs om gravad morot eller vegansk ”sill”? Bland aktörernas egna märkesvaror kan vi också se att en uppsjö av vegetariska produkter har lanserats under de senaste åren.

En intressant fråga framåt är var i butiken de vegetariska alternativen ska placeras – något som de olika kedjorna experimenterar med för närvarande. Medan vissa placerar vego-produkterna i separata kylar och hyllor har bl.a. vissa Hemköpsbutiker valt att blanda vegetariska och animaliska alternativ som används på liknande sätt. Om den växande gruppen flexitarianer – personer som väljer att äta vegetariskt ibland – får välja är sannolikt det andra alternativet att föredra, medan veganerna föredrar fortsatt särhållning av produkterna. Frågan kommer sannolikt avgöras i takt med att trenden stabiliseras och vegetarisk mat tar en självklar plats i vår kosthållning.

Om du har frågor kring proteinskiftet och dess inverkan på livsmedelsbranschen är du välkommen att kontakta Kajsa Bårman, som är särskilt insatt i proteinskiftet och dess konsekvenser.

Eva Eriksson

 

 

Eva Eriksson

Seniorkonsult
e-post: eva.eriksson@macklean.se 
Telefon: 070-744 06 66 
LinkedIn

XS SM MD LG