Laddar Laddar innehåll ...

Idag publiceras Insikter #6 - Fokus EMV

19 maj 2015
Idag publiceras ett rykande färskt nummer av Macklean Insikter, som denna gång fokuserar på den framtida utvecklingen av egna märkesvaror och vilka hot och affärsmöjligheter det innebär för livsmedelsleverantörer.

Enligt siffror från Nielsen har EMV-andelen i den svenska dagligvaruhandeln (mätt i omsättning) ökat från 22% till 25% mellan år 2009 och 2013. Dagligvaruhandelns incitament och konsumenternas efterfrågan är de huvudsakliga drivkrafterna som påverkar den övergripande andelen EMV på marknaden. Macklean har identifierat tre centrala trender som formar morgondagens marknad för livsmedelsleverantörerna och som ligger till grund för en prognos fram till 2025. 


TREND 1: ANDELEN EMV ÖKAR. Sverige ligger med 25% EMV över världsgenomsnittet men fortfarande betydligt lägre än andra europeiska länder som Storbritannien, Spanien, Schweiz och Tyskland. Detta i kombination med att EMV står högt på dagligvaruhandelns strategiska dagordning gör att en ökning av andelen EMV förväntas fortsätta. Macklean bedömer att det är fullt rimligt med en marknadsandel för EMV på 30% år 2020 och 34% år 2025.

TREND 2: EMV VÄXER SNABBARE I FÄRSKVARUKATEGORIER. Svensk data visar att EMV-andelen mellan 2010 och 2013 ökade kraftigt inom vissa kategorier medan den inom andra kategorier var oförändrad eller till och med minskade något. Generellt sett är det inom färskvarukategorierna som EMV växer snabbast. Vilken EMV-strategi man väljer beror därmed på dynamiken inom den egna kategorin. 

TREND 3: EMV FORTSÄTTER ATT DIFFERENTIERAS. EMV återfinns idag i alla segment från lågpris- till premiumvaror. Dagligvaruhandeln utökar EMV-sortimentet genom att snabbt svara på nya konsumenttrender, vilket ökar trycket på livsmedelsindustrin att arbeta aktivt med innovation och produktutveckling. De konsumenttrender som förespråkar närodlat, ekologiskt och premium skapar fler möjligheter och nischer för leverantörer av såväl EMV som leverantörsvarumärken.

Vill du läsa mer om de aktuella EMV-trenderna och vilka konsekvenser det får för livsmedelsleverantören under de kommande tio åren? Är du intresserad av livsmedelsleverantörernas strategiska vägval kring EMV? Ladda ner Insikter #6 – Fokus EMV.

XS SM MD LG