Laddar Laddar innehåll ...

Hur hållbart är årets julbord?

Motiveringen till årets julklapp, det återvunna plagget, speglar de svenska konsumenternas intresse för nya, hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö, enligt HUI Research. Att hållbarhet är en megatrend som påverkar konsumenternas beteende är det nog ingen som har missat. Hur tar sig denna trend till uttryck på årets julbord?

För drygt två år sedan förutspådde Macklean ett paradigmskifte kring proteiner, också benämnt som Proteinskiftet. Handelsaktörer som Ica och Coop har idag en hel digital sektion med veganska/vegetariska julrecept. Dessutom menar Julbordsmäklarna att den gröna trenden har växt i särklass snabbast för kommersiella julbord – ”De restauranger som erbjudare grönare och mer hälsosamma julbord är populärast”. Samtidigt talar statistiken sitt tydliga språk.  Under 2017 minskade förbrukningen per capita av såväl nöt (-4,2%), gris (-2,3%) och fågel (-1,7%). Generellt kan konstateras att proteinskiftet fortgår och att allt fler konsumenter väljer att ta in mer växtbaserat protein i sin kost. 

När det däremot kommer till traditioner är det fortfarande de klassiska proteinerna som segrar. Enligt Livsmedelsföretagens undersökning  är det tydligt att kött och charkprodukter är det som svenskar vill ska dominera på julbordet (66%), därefter kommer fisk och skaldjur (40%) samt grönsaker och rotfrukter (24%). Julskinkan är fortfarande, och sedan länge, svenskarnas favorit, även om dess popularitet har avtagit de senaste fem åren. En undersökning genomförd av SVT  visar dock att de största återförsäljarna inom DVH har beställt lika mycket julskinka som tidigare år, förutom Bergendahls som utifrån efterfrågan minskat sin beställning med 30% och satsat mer på vegetariskt och julskinka av kalkon.

Den hållbarhetstrend som annars tydligt avspeglat sig i de proteiner vi väljer att äta syns alltså än så länge inte lika tydligt på vårt julbord.  Däremot tar sig hållbarhetstrenden till uttryck på andra sätt - t ex återfinns ”att maten är svenskproducerad” och ” att maten är producerad under rättvisa och miljömässigt hållbara villkor” bland de topp tre viktigaste faktorerna när svenskarna väljer julmat. Men att dessa kan komma att förändras till preferenser som ”växtbaserat” ska vi nog vara beredda på. I samma undersökning från Livsmedelsföretagen framgår nämligen att en av fem yngre (18-39år) vill ha vegansk julmat.

Oavsett hur ditt julbord ser ut vill vi på Macklean önska dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Peter Normark

 

 

Peter Normark

VD & Seniorkonsult
e-post: peter.normark@macklean.se 
Telefon: 072-141 80 54
Linkedin 

XS SM MD LG