Tre enkla steg för att accelerera livsmedelsföretags e-handelsförsäljning

 

De senaste åren har livsmedelsförsäljning online ökat stadigt och när Corona-pandemin slog till fullkomligt exploderade e-handeln för livsmedel. Flera aktörer talade om tresiffriga procentuella ökningar och även om vi sett en viss avmattning sen dess råder ingen tvivel om att e-handeln för livsmedel kommer att ta ännu större plats. Vi på Macklean arbetar såväl med strategier för försäljningskanaler som marknadsanalyser med fokus på e-handel, och vi har noterat att flertalet livsmedelsföretag inte realiserar sin fulla försäljningspotential i dagens förändrade kanallandskap. Vi vill därför lyfta upp tre viktiga och relativa enkla metoder som kan hjälpa svenska livsmedelsföretag att öka sin försäljning online.

drone-2816244_1920.jpg

Livsmedelsförsäljning via e-handel har ökat de senaste åren
Försäljningen av livsmedel online i Sverige har ökat med 20-25 % per år mellan 2017 och 2019. Tillväxten sker dock från låga nivåer och 2019 stod e-handel för 2,8 % av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Detta är betydligt lägre än de marknader som har hög andel livsmedelsförsäljning via e-handel; i vissa länder i främst Asien säljs så mycket som en femtedel av alla livsmedel via e-handel. Att Sverige kommer uppnå en liknande andel är snarare en fråga om när än om, och experter menar att pandemin har snabbat på utvecklingen markant.

Aktörer i dagligvaruhandeln satsar hårt inom e-handel
Detta är något som dagligvaruhandeln förstått och vi ser flera intressanta satsningar där – exempelvis samarbetar ICA sedan något år tillbaka med den brittiska e-handelsaktören Ocado för att ta fram en helt ny e-handelslösning till 2022. Samtidigt finns nya aktörer inom att förhålla sig till såsom investerarägda Mathem, online-apotek som glider över allt mer till att även distribuera dagligvaror och uppstickaren Foodora som nyligen lanserade en egen butik som möjliggör hemleverans av dagligvaror med cykelbud. Att Amazon nu efter en lång tids väntan och spekulationer har lanserat sin svenska hemsida gör utvecklingen av e-handelslandskapet än mer intressant.

Livsmedelsföretagen realiserar inte sin fulla försäljningspotential via e-handel
Livsmedelsföretag har idag ofta god kunskap om konsumenters köpbeteenden i fysiska butiker och en försäljningsstrategi som är utformad med det i åtanke. Förståelsen för köpbeteenden online är naturligt nog ofta betydligt mindre, något som kan blir riskabelt då allt större volymer flyttas hit. För att säkerställa framgång även i det nya marknadslandskapet kan livsmedelsföretagen behöva göra ett strategiskt arbete och framtidssäkra sin affär, men det finns också relativt enkla saker att göra på kort sikt som kan stärka försäljningen online.

Vi har särskilt identifierat tre saker som livsmedelsföretagen kan arbeta med redan idag:

  1. Guida konsumenten med hjälp av sökordsoptimering
    Förenklat använder konsumenterna antingen sökfunktionen eller kategoriindelningen i online-butiken för att hitta de varor de är ute efter. Resultatet hos olika sökfunktioner varierar på olika e-handlares webbsidor, där vissa endast visar resultat innehållande samma ord medan andra även visar produkter inom samma kategori, exempelvis kommer en produkt som heter ”Bearnaise” kanske inte dyka upp vid en sökning på ”Bearnaisesås”. Valet av produktnamn kan därför ha stor betydelse i e-handeln. Det kan även vara bra att lägga till märkningar och produktegenskaper i produktnamnet för att nå vissa konsumentgrupper, såsom exempelvis ”Ekologiskt”, ”Vegan” eller ”Glutenfritt”. Genom att inleda en dialog med handelsaktören för att förstå hur just deras webbsida fungerar går det att förbättra var och när produkten presenteras för kunden.

  2. Öka exponering och försäljning genom att finnas med i matkassar och receptinspiration
    Att ha med en produkt i en matkasse online kan ge försäljningen en skjuts. Dessutom finns möjligheten att genom matkassar nå nya konsumentgrupper, som inte annars hade letat efter just det varumärket eller den produkten – det kan med andra ord vara en dörröppnare till nya konsumenter.

    Precis som matkassar kan recept också fungera som inspiration och hos vissa e-handlare finns länkar från recepten direkt till handeln, vilket möjliggör för konsumenter att klicka hem varor i samband med att de läser recept. Att arbeta för att just ens egna varor är de som länkas kan därför vara ytterligare ett sätt att öka exponeringen och försäljningen och nå nya målgrupper. Även här är det viktigt att föra en dialog med handeln och förstå vilka möjligheter som finns på de respektive e-handlarnas hemsidor.

  3. Inspirera konsumenten till köp med hjälp av lockande bilder och informativa produkttexter
    Även om försäljning i fysiska butiker minskar, spelar de en viktig roll för matinspiration och för många konsumenter är det fortsatt viktigt att kunna känna och klämma på varorna. För att åtminstone delvis möta dessa behov kan livsmedelsföretag arbeta med inspirerande bilder och informativa produkttexter.

    I den fysiska butiken är det framför allt förpackningen som kan användas för att lyfta fram produktens fördelar, medan e-handeln möjliggör ytterligare en dimension i och med ett visst utrymme för en produktbeskrivning. I produkttexterna går det att lyfta mervärden som hållbarhet, ursprung, smak och användningsområden. På vissa e-handelsplattformar går det också att istället använda andra bilder på produkten för att öka inspiration, exempelvis med bilder på färdiga maträtter. Med dessa funktioner medför e-handeln helt nya möjligheter att skapa matlust hos konsumenterna.

Den gemensamma nämnaren för dessa är vikten av att föra en aktiv dialog med handelsaktören för att möjliggöra optimal exponering – faktiskt ganska likt hur man behöver arbeta för att stärka försäljningen i fysiska butiker.

Vi på Macklean arbetar både med marknadsanalyser för olika försäljningskanaler och utveckling av försäljningsstrategier. Om du vill öka försäljningen via e-handelsplattformar eller vill höra mer om ämnet kan du kontakta vår konsult Isabelle Uhno.

Isabelle_kvadrat.jpg

Frågor om hur ditt företag kan förbättra sin försäljning via e-handel?
Kontakta Isabelle!

Isabelle Uhno
Konsult

e-post: isabelle.uhno@macklean.se  
Telefon: 076-298 21 56
LinkedIn