Laddar Laddar innehåll ...

Fokus på EMV i Insikter #6

Om en vecka släpper Macklean nästa nummer av Insikter som denna gång handlar om vilka hot och affärsmöjligheter egna märkesvaror utgör för livsmedelsleverantörer.

Film på Stephan som presenterar Insikter #6

EMV är den största utmaningen för svenska livsmedelsföretag enligt en undersökning från Livsmedelsföretagen. Många leverantörsföretag är sprungna ur en affärsmodell som A/B-brandleverantör där EMV-tillverkning blivit en kompletterande affärsverksamhet. Bland dessa företag upplever många en press från två håll, både från konkurrerande livsmedelsföretag och från EMV.

Dagligvaruhandeln har starka incitament att driva utvecklingen av EMV och andelen förväntas växa under kommande år. Macklean bedömer att EMV-marknaden kommer växa till 34 procent år 2025 från dagens andel på 25 procent.

Trots att det sällan framställs så, utgör EMV en viktig affärsmöjlighet för dagens livsmedelsindustri. De producenter som antar utmaningen och anpassar sig till de delvis nya marknadsförutsättningarna har mycket att vinna. Förmågan att identifiera affärsmöjligheter och ta välgrundade strategiska beslut har aldrig varit viktigare, samtidigt som alltför få livsmedelsleverantörer hittills lyckats profitera på de möjligheter EMV erbjuder.

Vi vill med detta nummer av Insikter belysa ett ämne som berör en hel branschs utveckling men också visa på de möjligheter som finns.  EMV är den anonyma möjligheten för de livsmedelsföretag som vill, vågar och orkar ställa om sin verksamhet för de nya förutsättningar som EMV innebär.

Rapporten presenteras i samband med Livsmedelsföreningens årsmöte den 19 maj, och finns att ladda ner från vår hemsida samma dag.

 ICA selection EMV-varor

 

Vill du veta mer om hur ni kan utveckla företagets EMV-strategi? 

 

Stephan Borgström

Seniorkonsult
e-post: stephan.borgstrom@macklean.se  
Telefon: 070-664 04 34
LinkedIn

Hälsotrend eller hälsohets?

Hälsotrenden har länge varit en av de mest dominerande konsumenttrenderna på livsmedelsmarknaden. Men kan det bli för mycket av det goda?

Alla nyheter

Här hittar du alla våra nyheter - gamla som nya. Även tidigare nummer av vårt nyhetsbrev Kortfattat finns samlade här.

XS SM MD LG