Tunga investerare har siktet inställt på livsmedelssektorn

 

Företag i livsmedelssektorn blir allt mer attraktiva för industriella och finansiella investerare. Förvärv av och investeringar i bolag med hög tillväxt eller en strategisk position i industrin ökar och förväntas accelerera under kommande år. Detta skapar ringar på vattnet och understryker vikten för sektorns beslutsfattare att agera.

Ökat externt intresse

Under 2020-2021 har Macklean observerat en ökad aktivitet inom investeringsområdet. Vi har sett fler förfrågningar och projekt med industriella aktörer (större koncerner) och finansiella aktörer (nordiska PE-och VC-fonder) som aktivt söker efter investeringsobjekt.

Viktiga konsekvenser på kort sikt

Dessa finansiella investerare, har observerat Oatlys succé, ser höga värderingar i sina fokusindustrier samtidigt som de vill utmana den trögrörliga livsmedelssektorn och driva en aktiv hållbarhetsagenda. Därför deltar de aktivt i budprocesserna för attraktiva investeringscase. På kort sikt ser vi därför tre viktiga konsekvenser att beakta:

  • När externt kapital och erfarna byggare av tillväxtbolag kommer in på marknaden ökar förändringstakten och konkurrensen på marknaden, vilket kan bli kännbart för etablerade företag.

  • Fler företag uppvaktas och blir tillgängliga för investerare. Detta samtidigt som konkurrensen om investeringskandidater pressar upp värderingarna och i vissa fall skapar kortare budprocesser. Etablerade företag behöver med andra ord vässa sina investerings- och beslutsprocesser.

  • Många finansiella investerare ser positivt på möjligheten att i partnerskap med etablerade aktörer frigöra kapital och bistå med ledande kompetens i utvecklingen av intressanta verksamheter och bolag. Detta är en tydlig möjlighet att till exempel driva en mer ambitiös tillväxt- och innovationsagenda.


Tre vertikaler att hålla koll på

Efter att ha genomfört många projekt med industriella och finansiella investerare ser Macklean tre vertikaler där mycket händer just nu.

Värdekedjan för växtbaserade produkter är glödhet. Detta gäller både förädling av industriell råvara (framförallt havre och gulärtor) och växtbaserade konsumentprodukter (både mejeri- och köttalternativ). Några exempel på investeringar och förvärv under den senaste tiden är; Härryda Karlssons Chark/Peas of Heavens kapitalrunda där bl.a. svenska Nicoya deltog; Fazers förvärv av finska Kaslink och svenska Trensums som producerar växtbaserade alternativ till mjölk; samt Royal DSM:s förvärv av norska Vestkorn som producerar industriell råvara för växtbaserade produkter gjord på gula ärtor.

Även vitaminer och kosttillskott är en vertikal som växer snabbare än den generella marknaden och med god lönsamhet. Kosttillskott för både den breda massan och inom särskilda livsstilssegment, tillsammans med en uppsjö av bolag som säljer direkt till slutkonsument (B2C), gör vertikalen het. Några intressanta exempel är Orklas förvärv av norska NutraQ som bl.a. äger välkända VitaePro; Humbles förvärv av norska Fitnessgrossisten och slovenska Bio Pak; samt CapMans förvärv av MM Sports.

Hjulen snurrar fortare i livsmedelskedjan och livsmedelsföretagen behöver agera snabbare för att ta vara på nya konsumentmönster. Ingredienstillverkarna får därför en nyckelroll som partners till livsmedelsföretagen, vilket flera investerare snappat upp. Två subtrender är tydliga bland dessa bolag. Dels är det bolag som nischar sig mot snabbväxande kategorier så som exv. växtbaserat, funktionella drycker och glass, dels sådana som producerar ingredienser med någon form av hälso- eller hållbarhetsfördel, till exempel naturliga smak- och färgämnen eller producenter av funktionella ingredienser så som betaglukaner. Ett bra exempel på ovan är EQT:s förvärv av danska Chr. Hansens division Natural Colors.


Macklean har en mycket stark domänkunskap, datatillgång och erfarenhet från deal sourcing samt komersiella DD-projekt i den nordiska livsmedelssektorn. Är du intresserad av att veta mer om hur Macklean kan hjälpa er är du välkommen att kontakta Filip eller Anton!

 

Filip Lundin
Konsult

E-post: filip.lundin@macklean.se

Telefon: 072-14 15 664
LinkedIn

 

Anton Pedersen
Konsult

E-post: anton.pedersen@macklean.se

Telefon: 070-79 55 504
LinkedIn