Insikter #5: EKO – logiskt eller ologiskt?

 

Konsumenternas intresse för miljö, hälsa och nyttig mat ökar tydligt vilket syns i en kraftigt ökande andel sålda ekologiska livsmedel. Ökningen går allt snabbare och uppmättes hos de ledande dagligvarukedjorna till mer än 30 procent under det första kvartalet. Samtidigt finns det en brist på samverkan i värdekedjan från bonden till butikshyllan till följd av olika tidshorisonter och syn på hur strategiskt det är med ekologiska livsmedel.

Detta nummer av Insikter visar att glappet i kedjan från konsumentens önskan till bondens verklighet innebär att det finns orealiserade affärsmöjligheter i alla led. Med kunskap om lönsamheten och affärsmöjligheterna inom detta segment borde fler företag se det som något viktigt att satsa på.

Med utgångspunkt i att alla delar av värdekedjan vill tjäna mer pengar så har Macklean i rapporten identifierat tre tydliga aktiviteter som respektive aktör i värdekedjan kan och bör göra för att skapa mer lyckade affärer. 


Insikter 5.png

Ladda ned och läs hela rapporten

Det femte numret av Insikter visar att glappet i kedjan från konsumentens önskan till bondens verklighet innebär orealiserade affärsmöjligheter i alla led. 

 
 

Vill du veta mer eller har frågor om rapporten?

Kanske är du intresserad av att få en skräddarsydd workshop för ditt företag? Tveka inte att kontakta Eva.

Eva Eriksson
SENIORKonsult

e-post: eva.eriksson@macklean.se  
Telefon: 072-141 80 54
LinkedIn


 

FLER MACKLEAN INSIKTER

 
 

INSIKTER #12: Klimat

INSIKTER #11: Tillväxt

INSIKTER #10: Innovation

INSIKTER #9: IoT i lantbruket