Snabbfotad snabbmat

 

Sedan utbrottet av Covid-19 har livsmedelssektorn haft en minst sagt utmanande tid. Pandemin har nu ersatts med en situation präglad av ökade kostnader i hemmet, matbutiken och restaurangen – något som skulle kunna bidra till att folk minskar mängden mat ute. Detta till trots har omsättningen för snabbmatsrestauranger ökat med 25 % under första och andra kvartalet 2022 jämfört med samma period föregående år. Rådande omständigheter verkar därmed inte påverka benägenheten att köpa mat från snabbmatsrestauranger, men finns det andra sätt som dessa omständigheter har influerat industrin?

Vi har identifierat ett antal trender inom snabbmatsrestauranger som grundar sig i de utmaningar som branschen stått inför i kombination med förändringar som har skett på marknaden i stort. Trenderna kan tänkas påverka vilka typer av restauranger som kommer dominera marknaden, vilka maträtter som kommer erbjudas på menyn samt aspekter kring hur vi beställer maten.

Ökad hälsomedvetenhet

Hälsomedvetenheten bland konsumenterna har varit ett faktum i många år och det tenderar att hålla i sig. En snabbmatskedja som tidigt började utnyttja denna trend är Holy Greens som startade år 2013 och fokuserar på hälsosamma sallader. Under 2022 öppnade de sex restauranger vilket innebär att Holy Greens nu har 26 restauranger i elva olika städer. Den ökade efterfrågan på hälsosam snabbmat ökar inte bara utbudet av nya snabbmatsrestauranger med hälsofokus, det påverkar även de stora snabbmatskedjorna. McDonalds lanserade i somras två nya sallader och Max hamburgare lanserade tre olika smoothies. Hälsomedvetenheten tros därmed vara en viktig och aktuell trend som snabbmatsrestauranger bör ta hänsyn till.



Mer växtbaserat

Allt fler börjar äta vegetarisk kost och mängden flexitarianer har ökat det senaste året. Hela 59% av svenskarna äter vegetariskt minst en gång per vecka och 30% äter vegetariskt två till sex dagar i veckan. Ökningen grundar sig delvis i en ökad miljömedvetenhet och syns tydligt hos de flesta snabbmatskedjor där växtbaserade alternativ numera tillhör vanligheten. Trots att snabbmatsrestaurangernas utbud redan förändrats mycket tros utvecklingen fortsätta i samma riktning. Skånebönan är ett exempel på ett initiativ som startades i september 2022 med syfte att odla mer svenska proteingrödor och även Lantmännen har annonserat sin satsning på helsvenskt ärtprotein som kommer starta år 2026. Detta ger en indikation på att nya förändringar inom växtbaserat har påbörjats där svenskproducerat kan tänkas bli en trend även inom växtbaserade proteinalternativ. En trend som redan ses bland konsumenter som köper köttprodukter



Accelererad digitalisering

En rest från pandemin är ökad mängd takeaway och den ökande digitaliseringen i restaurangbranschen. Denna trend är märkbar redan innan restaurangbesöket då många snabbmatsrestauranger erbjuder förbeställning av mat via en app eller internetsida för att minska väntetiderna. De besökare som väljer att beställa på plats möts ofta av en QR-kod vid borden som används för att beställa maten. Därav minskar behovet av personal som tar emot beställningen, en aspekt som var viktig för företag efter Covid-19 då det rådde brist på personal inom restaurangbranschen och mängden personkontakter skulle minska.


Snabbmatsrestaurangerna har förändrats de senaste åren, delvis till följd av de förändringar som skett i omvärlden. Samtidigt tyder mycket på att det kommer ske fler förändringar de kommande åren. Bland annat inom dessa tre ovannämnda områden, allt efterhand som kundens efterfrågan och marknaden förändras.


Behöver ditt företag hjälp med att möta dessa förändringar? Vi på Macklean har många års erfarenhet av kartläggningar och omvärldsanalyser inom livsmedelssektorn. Är du intresserad av att veta mer om hur Macklean skulle kunna hjälpa er är ni mer än välkomna att kontakta Elin Ransjö Zander.