Strategiska samarbeten – nyckeln till nya affärer och lägre kostnader

 

Hjulen i livsmedelssektorn snurrar allt fortare. Förändrade konsumentbeteenden och ny marknadsdynamik drivet av teknologisprång skapar både möjligheter och utmaningar. Små som stora livsmedelsföretag behöver därför adressera flera viktiga frågor, både internt och tillsammans med styrelse och ägare. Det kan till exempel handla om att öka tillväxttakten, förbättra lönsamheten, minska klimatpåverkan, möta konsumenterna i nya kanaler och skapa starkare konkurrens- och förhandlingsposition genom en högre innovationsgrad.  

nick-abrams-IKtdqKatKPk-unsplash.jpg

Lösningen har ofta stavats gradvisa förbättringar och line extensions, marknadsförings- och kommunikationssatsningar, utökning av produktportföljen genom nya varumärken eller tilläggsförvärv och breda branschsamarbeten. Men dessa lösningar har flera stora nackdelar sett till uppsida och risktagande. Vi på Macklean vill därför slå ett slag för fokuserade strategiska samarbeten som en väg framåt för att skapa framgång på marknaden. 

Stora frågor kräver stora svar 

Det finns flera intressanta exempel på strategiska samarbeten – många är nischade mot produktkategorier i hög tillväxt och nya kanaler. Norrmejeriers samarbeten med ICA respektive Fontana för utveckling av ett svenskt alternativ till halloumi är ett bra exempel, Wasabröds samarbete med Indigo Ag och Svensk kolinlagring för minskat klimatavtryck i primärproduktionen ett annat. Riktar vi blickarna utanför Sveriges gränser finns till exempel JUST Eggs, en amerikansk snabbväxande producent av växtbaserade äggalternativ, som lanserat samarbeten med de stora äggproducenterna PHW Group och Eurovo för produktion och distribution i Europa. 

Poängen med samarbeten som ovan är att kunna adressera komplexa, resursintensiva och osäkra satsningar genom att dela på risker och kostnader. För många företag gör begränsade resurser att man inte kan eller vill ta sig an de stora möjligheterna, eftersom det ofta också kräver stora satsningar. Så vad kan företag som vill satsa på något mer än gradvisa effektiviseringar och line extensions, men som ser förvärv för dyrt och komplext, göra? En möjlig väg framåt kan vara att pröva fokuserade strategiska samarbeten, som utgör en bra balans mellan låg och hög risk. Fördelarna med sådana samarbeten är många:  

  • Risktagandet kan ökas gradvis genom att samarbetet endast skalas om en gemensam förstudie eller pilotprojekt visar att önskat resultat kan uppnås 

  • Nedsidan kan begränsas genom tydliga mål och avveckling om samarbetet trots en strukturerad uppbyggnad inte bär frukt 

  • Investeringskostnader kan spridas på flera parter 

  • Starkare kompletterande resurser och kompetenser för genomförande kan byggas upp 

Viktigt att skilja fokuserade strategiska samarbeten från bredare branschsamverkan 

I livsmedelsbranschen har de senaste åren en rad samarbeten på branschnivå lanserats och fördjupats, inom till exempel matsvinninnovation och klimat. Sådana initiativ är viktiga för branschens konkurrenskraft på sikt och de kännetecknas av fokus på breda utmaningar, gemensamma riktlinjer, långa tidshorisonter och många involverade aktörer. Strategiska samarbeten är å andra sidan… 

  • …mer fokuserade då de adresserar en mycket välavgränsad frågeställning 

  • …koncentrerade på snabb handling och resultat 

  • …kommersiella med direkt effekt på intäkter och kostnader 

  • …formerade med en medellång till lång tidshorisont 

  • …inriktade på få inblandade aktörer som har bäst resurser och kompetenser för frågeställningen 

 
tavell.png
 

Strategiska samarbeten kan därför med fördel användas för att adressera flera utmaningar och möjligheter i livsmedelssektorn, till exempel: 

  • Utveckling av nya produkter eller ingredienser 

  • Ökad tillväxt genom export- och marknadssatsningar 

  • Möjlighet att nå ut till nya kundgrupper genom gemensam marknadsföring, kommunikation och co-branding

  • Sänkta kostnader genom gemensamma inköp 

  • Ökad effektivitet med gemensamma lagersystem  

  • Sänkta kostnader genom samdistribution 

För att skapa bästa förutsättningar för ett lyckat samarbete kan det finnas skäl att arbeta med en neutral part, som har strukturerade och erfarna processledare med stor domänkunskap och god förmåga att skapa framdrift. Macklean har de senaste åren fått chansen att stötta flera strategiska samarbetsinitiativ, till exempel formeringen av Lantbrukets Dataplattform, LRF och ICA:s samarbete för att öka andelen svensk mat i butikshyllan, Sweden Food Arenasamt en rad andra icke-offentliga initiativ.

Filip_kvadrat.jpg

Tveka inte att höra av er till Filip för att en diskussion om lärdomar från de samarbeten Macklean arbetat med och hur vi kan stötta er. 

Filip Lundin
Konsult

e-post: filip.lundin@macklean.se
Telefon: 072-14 15 664
LinkedIn


 
Eva Erikssonnoreadme, noreadmore