Kanal- och konsumentlandskapets föränderliga tid

 

Ingenting är sig längre likt, och ord som paradigmskifte och transformation förekommer överallt. Vad som kommer bli bestående förändringar i konsumenternas beteende är svårt att sia om. Helt klart är dock att vissa produktkategorier och varumärken har och kommer att drabbas av betydande försäljningsnedgångar. Två huvudsakliga effekter kommer spela stor roll i olika delar av livsmedelskedjan framöver.

FÖRÄNDRAT KONSUMENTBETEENDE

För det första förändras konsumenternas behov och beteende, vilket gör att såväl livsmedelsindustri som dagligvaruhandel behöver bli än mer snabbfotad och lyhörd. Enligt en rapport om det nya konsumentbeteendet under pandemin, ändrade hela 28 % av Europas konsumenter kraftigt sitt köpbeteende gällande bl.a. plats, planering och priskänslighet. I takt med stigande inflation kommer dessutom konsumtionsvanorna troligen förändras allt mer då konsumenter uppger att de kommer bli mer priskänsliga, handla mer på kampanj, mer EMV och välja noggrannare. För aktörerna i livsmedelsindustrin blir det därför ännu viktigare att blicka framåt och ha stenkoll på konsumenterna. Vad är viktigt för dem? Vad, var och hur vill de handla i framtiden? För även om konsumenterna uppges bli mer priskänsliga framöver, är svenska konsumenter idag kräsna och krävande med kriterier som hälsa, lokalproducerat och hållbarhet.

ACCELERERANDE KANALFÖRFLYTTNINGAR

En annan effekt är de nya rörelsemönstren vilket påskyndar kanalförflyttningen och sätter ökad press på dagligvaruhandeln. Vi arbetar och rör oss i samhället på ett annat sätt idag, vilket kommer få konsekvenser för butiksbeståndet och medföra signifikanta kanalförflyttningar framöver. Stormarknader, bostadsnära supermarkets, lågpriskedjor, Q-commerce, REKO, restauranger, gårdsförsäljning med abonnemangstjänster – alla slåss om att försöka ta en större andel av våra matutlägg. Vissa kommer bli vinnare och andra förlorare. Vårt tidigare inrutade sätt att dela upp marknaden är förlegat. Det ”gamla” (läs dagligvaruhandeln) är väldefinierat och mätbart medan det ”nya” är långt mycket svårare att mäta men desto viktigare att inkludera eftersom en stor del av tillväxten finns där. Det engelska begreppet ”channel blurring” är ett i högsta grad relevant uttryck – gränser suddas ut.

Vart är ditt företag på väg? Hur ska ni bli vinnare i denna förändring? Finns tydliga strategiska initiativ baserat på grundmurade konsumentinsikter om vart just era konsumenter är på väg? I och med att vi på Macklean stärkt upp vår kompetens just kring detta kan vi vara med och stötta ditt företag på den resa ni står inför. Tveka inte att höra av er till Maria Öijer för mer information.

Kampen om ”share of stomach” hårdnar. Exciting times ahead!


Maria Öijer har nyligen rekryterats till Macklean för att förstärka bolagets retailkompetens samt kund- och kategoriarbete. Hennes spetskompetens är affärsutveckling och projektledning, med fokus på initiativ för att lyfta försäljning, kundnöjdhet och lönsamhet.

Hon har bred operativ erfarenhet från försäljnings- och marknadsföringsroller på Marabou, DiLuca, L’Oréal, Spendrups och Coop. Därtill har hon internationell erfarenhet som Retailer Service Director South EastAsia på Nielsen samt från flera europeiska och nordiska projekt med internationella dagligvaruhandelsaktörer som Tesco och Carrefour som uppdragsgivare. Med sin erfarenhet från leverantörsledet, dagligvaruhandeln och marknadsundersökningsinstitut har Maria en på många sätt unik kompetensmässig bredd.


Maria Öijer
Seniorkonsult

E-post: maria.oijer@macklean.se
Telefon: 070 630 33 51
LinkedIn